¨

“Funkar mötesbokning?”. “Funkar mötesbokning fortfarande?”. “Vad kostar det?”.

 

Detta är tre frågor som ständigt återkommer när vi pratar om aktiviteter för nykundsbearbetning och “lead nurturing”. Alla tre må vara relevanta, men samtidigt helt omöjliga att svara på om du inte har mer information; mellan vem, under vilka förutsättningar, till vilket syfte, i förhållande till vad, för vem? Lägg därtill en uppsjö av nya sätt att möta marknaden som inkräktar på mötesbokningens vara eller inte vara - såsom sociala och digitala alternativ.  

 

Så för att avgöra svaret på “Funkar mötesbokning” måste vi först tydliggöra vad vi menar med det. Är det svaret på frågan; “är det möjligt att ringa någon och boka ett möte med dem?”. Svar ja. Var det allt du behöver så slipper du läsa mer. Ha en bra dag.

 

 

Ah, skönt, du hängde kvar. Är “Funkar mötesbokning” svaret på; är det möjligt att boka in ett möte under 60 minuter, inom rimlig tidshorisont, med en beslutsfattare som är intresserad av er tjänst, på ett bolag som är rätt för er, har prioriterat en budget och dessutom får ett tydligt värde av att nyttja er lösning? Svar ja, det är möjligt, men betydligt svårare än att få till en kopp söndagskaffe med mormor (under förutsättning att mormor fortsatt är med oss såklart, annars blir mötet ofta ganska ensidigt och dialogen lite haltande).

 

När vi då kommit en sisådär 200 ord in i den här artikeln är vi då ett dugg klokare? Inte mycket, i ärlighetens namn, så låt oss resonera en aning. Vi har tidigare berättat om att resultatet av initiala säljinsatser följer uträkningen (Antalet Affärsmöjligheter x Win Rate x Snittordervärde / Tiden för säljcykeln). I dagens landskap av automatiserad marknadsföring, digitala kanaler, brist på tid (eller kanske snarare bristen på förmåga att planera och prioritera sin tid) och brus (andra saker som drar uppmärksamhet från det väsentliga) har traditionell mötesbokning via telefon blivit svårare och förunnat de med större resurser och med större krav på att skapa långsiktiga relationer.

 

Är detta därmed en sakta död för mötesbokning såsom vi känner den? Ja och nej (vid det här laget måste ni älska tydligheten i budskapet); mötesbokning som ett sätt att med hagelbössa försöka nå och träffa på beslutsfattare som kan vara intressanta för och intresserade av er, är på utdöende. Kvalitativ mötesbokning som en del av en optimerad säljprocess är definitivt inte det, snarare tvärtom faktiskt. De kalla samtal vi ringer idag kräver bättre förberedelser och tar mer tid i anspråk än förr, men kan ha samma eller bättre effekt. De samtal som vi tar efter att ha värmt upp marknaden med andra insatser, tex genom ett bra innehåll på hemsidan, nyhetsbrev, att synas på events, nätverkande mm blir av en annan art. De kräver mer av den som ringer för att utröna behov och förutsättningar, för att eventuellt boka ett möte.

 

Så sammanfattningsvis: Ja, mötesbokning funkar, men har förändrats de senaste åren. Det har blivit svårare, dyrare och mer konkurrensutsatt (både i meningen mellan mötesbokare och i förhållande till andra leadsgenererande insatser), men samtidigt har det blivit viktigare, utfört på rätt sätt. Kunden idag är mer påläst och mer krävande - det kräver av din mötesbokare, intern eller extern, att hen har en mycket högre nivå för att på rätt sätt representera ditt varumärke. Genom att betrakta er säljorganisation som en holistisk lösning för tillväxt genom rätt marknadsföringsinsatser, rätt säljaktiviteter och kundorienterad leverans, kommer ni att ha betydligt bättre förutsättningar att nå era mål - och i den ekvationen passar kvalitativ mötesbokning som handen i handsken.


Som avslutande ord vill jag såklart be om ursäkt för att ni inte får metoden för hur man får mötesbokning att funka. Är ni intresserade av det så hör av er vetja, vi kan ju alltid boka in ett möte, utan förbehåll ;)

 

Funderar du på att köpa mötesbokning? Ladda ned vårt formulär för att utvärdera leverantörer:

Checklista för att utvärdera mötesbokningsleverantörer

 


Forsatt läsning:

- Köpa mötesbokning, vad kan jag förvänta mig?

- Hur ökar mötesbokning min försäljning?

- Mötesbokning, anställa själv eller ta in partner?

- Kvalité

- Kvantitet

- Mötesbokning pris

22 mar 2019

Tracking: