¨

 

Mötesbokning, it's a numbers game people!

Kvantitet över kvalité.... eller?

 

Om mängden sälj är beroende av mängden möten och mängden möten är beroende av mängden samtal med marknaden är den enda logiska slutsatsen att ringa så många samtal som möjligt för det ger störst mängd sälj. “Om det regnar skäller hunden, hunden skäller alltså regnar det”.

 

Här kommer den gamla goda “säljtratten” in i bilden. I korthet handlar den om att ju mer du stoppar in desto mer kommer ut, lite som när du ger en gris gott om käk. Men siffrorna ljuger inte; lyft luren tio gånger och du får tag på en (1) beslutsfattare på absoluta toppnivå (om man avrundar lite tumme och pekfinger), fyra beslutsfattare ger en affärsmöjlighet eller möte om man så vill.

Jag har tänkt mycket på det här och slutsatsen blir alltid densamma. Det är klart och tydligt att en avgörande faktor för framgång när det kommer till mötesbokning är frekvens. Ring mer så bokar du mer.

Vi gjorde ett test en gång i tiden på detta där vi uppmanade våra medarbetare att under fyra timmar lyfta luren så många gånger som möjligt för att se vad som var möjligt att åstadkomma. Kaffe innan, kisspaus efteråt. Vad hände? Den gången slutade toppnoteringen på nånstans runt 250 “pickups”. Otroligt bra tratt - otroligt bra tänkt.


Problemen började dock uppstå när vi började syna både effekt och administration. Vi fick fler mötesbokning, men inte i paritet med tidigare data och dessutom saknades det en del data här och var som man inte hunnit med under passet. Vi tog igen det dagen efter, såklart, data är trots allt guld värt i säljsammanhang, men det innebar att betydligt färre samtal ringdes nästkommande fyra timmar.

 

Känslan var inte att detta var rätt väg att gå. Men när vi ser tillbaka på det, för detta var ett tag sedan nu, så finns det ändå mer än det dåliga att ta med sig:

 

...det är andra parametrar som spelar in på själva utfallet som är av större betydelse; hur väl man pitchar, vad man har att säga, hur man kvalitetssäkrar mm mm. Men det ofrånkomliga är ändå att precis som Zlatan en gång lärde sig trixa med bollen genom att försöka, försöka och försöka igen så handlar mötesbokning om att ringa, ringa och ringa. Det ger er åtminstone mötet, säljet får ni lösa själv. Behöver i tips på det så kika på våra serie om säljmötets fyra delar vetja.

Läs nu såklart Kvalité över kvantitet för mötesbokning!

 

Ladda nu ned vår prislista för mötesbokning


Fortsatt läsning:

- Kom igång med mötesbokning

- Mötesbokare, anställa själv eller ta in experter

- Vad kostar mötesbokning

4 apr 2019

Tracking: