¨

Köpa mötesbokning; vad kan jag förvänta mig?

- eller "Så du funderar på att köpa mötesbokning"

Så du funderar på att köpa mötesbokning

 

Du går alltså i tankar att extra skjuts i mötesbokningen är det din försäljning skulle behöva. Sannolikt har du landat i denna slutsats - liksom många andra - eftersom du upplever en eller flera av följande:

- en befintlig säljorganisation vars bandbredd är full och som inte hinner jobba med uppsökande aktiviteter.

- en vilja att växla upp och öka marknadsbearbetningen för tillväxt.

- att du har testat att köpa in mötesbokningstjänster men inte var nöjd med utfallet (ladda ned checklistan för att utvärdera mötesbokningsleverantörer).

- att du får inkommande leads men de är inte riktigt de rätta

- att du vill testa om det fungerar

 

Det finns såklart flera fördelar med att outsourca mötesbokningen. Adsensus tidigare försäljningschef Peter Kuylenstierna bloggade om detta redan 2016 och konkluderade följande fördelar:

a) Minskade kapitalkostnader eftersom du slipper hantera personal och utrustning själv

b) Fördubblad säljtid för dig i faktiska säljmöten istället för att du lägger tid på kvalificering och uppsökande aktiviteter

c) Specialiseringsvinster genom att olika personer får fokusera på olika delar av säljprocessen

d) Förbättrad prestandamätning genom att analysera säljsiffror och individuella prestationer i ditt team

e) Kostnadseffektivitet eftersom dina utesäljare får mer tid i kundmöten och kan stänga fler affärer

f) Möjligheten att direkt gå på rätt personer eftersom mötesbokare sköter kvalificeringen

g) Varumärkesbyggande genom att mötesbokarna talar direkt med din önskade målgrupp och ökar kunskap och tycke om ditt varumärke.

 

Mötesbokning rätt slutsats?

Mötesbokning - med hjälp av telefonen, mailen, Linkedin och dylikt - är ett verktyg för att öka antalet nya affärsmöjligheter och därmed försäljningen. Och ärligt talat, det är hammaren. Men glöm inte de många andra verktyg och metoder som finns för att öka antalet leads - så som Content Marketing, Inbound Marketing, traditionellt varumärkesbyggade, aktivt deltagandemedverkande på branschevents, m.fl.

Är du säker på att du landat i rätt slutsats? Är det bristen på rätt leads som är den felande faktorn i er försäljning? Reflektera över hur mycket din försäljning skulle öka om du kunde öka din avslutsfrekvens (win-rate) på befintliga affärsmöjligheter. Eller vad värdet skulle vara av att stänga era affärer snabbare och korta säljcykeln? Eller hur ni skulle kunna jobba med affärsmodellen för att öka ert ordervärde? Läs om vilka effekter mötesbokning har på försäljningen i avsnittet Ökar mötesbokning faktiskt försäljning? för att säkerställa att detta verktyget löser rätt problem!

 

Är ni mottagliga?

Att köpa mötesbokning ställer även stora krav på dig som köpare och mottagare av möten. Du behöver vara trygg i att du och din säljorganisation kan ta emot och förvalta möten för att omvandla dem till affärsmöjligheter som kan drivas i mål som kunder.

 

En mötesbokningsleverantör ska kunna garantera dig:

a) Att rätt beslutsfattare bokas

b) Att personuppgifter behandlas i enlighet med GDPR

c) En hög aktivitetsnivå

d) Ett relevant samtalsmanus

e) En bekräftelseprocess som säkerställer att bokade möten faktiskt genomförs

 

Och en riktigt bra mötesbokare ska även kunna

f) Bygga upp en kunddatabas och förädla målgruppen

g) Mäta nyckeltal och proaktivt utveckla marknadsbearbetningen

h) Analysera beslutsfattarens egna probleminsikt och avgöra huruvida detta är en befarad affärsmöjlighet värd att lägga säljtid på idag

 


Fundererar du över att ta hjälp med mötesbokning eller är du rent av ute och söker mötesbokningsleverantörer?

Ladda ned checklista för utvärdering av leverantörer.pdf


 

Läs vidare:

- Fungerar kalla samtal idag?

Ökar mötesbokning faktiskt försäljning?

- Mötesbokning, kvalité över kvantitet eller vice versa?

- Innesäljare, anställa själv eller ta in experter?

- Vad kostar det att köpa mötesbokning?

22 mar 2019

Tracking: