¨

 

Mötesbokning, kvalité över kvantitet - såklart!

 

Den vanligaste kritiken mot mötesbokare är att kvalité på de bokade mötena är alldeles för låg och inte lever upp till förväntningar. Utbudet av mötesbokare är stort och marknaden är mättad. Det som många utav dessa företag gör fel, vare sig de vill erkänna det eller inte, är att lägga alldeles för mycket fokus på att boka in en stor mängd möten, det är väldigt lätt hänt då man vill visa kunden snabbt att man kan leverera. Alltså att arbeta med ett kvantitativt arbetssätt. Du som funderar på att ta hjälp utav ett telemarketingföretag bör tänka efter vad det faktiskt är ditt företag är ute efter och vad era mål är. I denna artikel kommer jag berätta varför mötesbokare ska arbeta med kvalitet och inte kvantitet.

 

Kvalité över kvantitet

 

Mötesbokning: Kvantitet

En vanlig sak man som mötesbokare får höra utav en kund är “vi vill ha så många möten ni bara kan leverera”. För den egocentriska mötesbokaren är detta en dröm att höra, och de kommer svara “ja absolut!”, börja ringa på allt och boka alla möten de kan, oavsett om de är relevanta eller inte, för det är vad du har bett dem göra. Det innebär att de inte kommer lägga tid på kvalificering / research, för det finns inget incitament att göra det - särskilt om du ersätter dem för det. De kommer ge dig så många möten de kan leverera, och  förmodligen kommer de flesta utav dessa möten vara vad jag kallar det för “kaffemöten”, alltså möten som inte mynnar ut i mer än en kopp kaffe, på grund av att det är inte kvalificeras från första början. Risken med ett kvantitativt arbete är därför att du lägger en massa onödig tid på att springa på fikamöten istället för att driva in nya relevanta affärer.

 

Mötesbokning: Kvalitét

Pelle Garvell på Lund Business Incubator vid Ideon Innovation, Sveriges största inkubator, brukar säga “Det är inte den bästa produkten som säljer bäst, det är den produkten som säljs bäst som säljer bäst” Dra en liknelse här, det bästa sätt att sälja in ett möte och ta det vidare för ett potentiellt långvarigt samarbete är genom kvalitet.

 

Framgångsrika mötesbokare arbetar med kvalitet. De vet om att det inte räcker med att bara boka in massa möten för att driva in fler affärer, utan att det handlar om att gå på rätt möten. Det är detta den framgångsrika mötesbokaren bryr sig om, att hjälpa ditt företag komma ut på kvalificerade möten som lever upp till dina förväntningar och hjälper dig identifiera relevanta affärsmöjligheter.

 

Så vad är ett kvalificerat säljmöte? Det är upp till dig att definiera! En nyckelförutsättning är att träffa rätt beslutsfattare: alltså personen med mandat i frågan du vill driva. Sedan är det upp till dig att bestämma vilket behovsläge som utgör ett relevant möte för dig. Det blir sedan mötesbokarens jobb att säkerställa att mötet blir med rätt besltusfattare och möter dina kriterier - då är mötet kvalificerat.

 

Kvalitativ mötesbokning fungerar för bolag som både vill ha en ökad kundtillväxt och även för dem som behöver underhålla sina befintliga kunder. Ett kvalitativt arbete börjar redan innan man som mötesbokare tar första kontakt, när man kvalificerar bolaget man ska ringa. Det innebär dels att man listar ut VEM man ska kontakta, alltså ägnar tid åt Stakeholder Management (läs Alla ska med! Stakeholder Management i säljprocessen), men också att man förstår vilka krav som ska uppfyllas redan under första samtalet för att det ska vara värt alla parters tid att boka in ett möte.

 

Slutsats

Du som funderar på att ta hjälp utav mötesbokare för att öka bolagets kundtillväxt, gör det rätt. Kommunicerar du endast att det är viktigt med många möten så är det just det du kommer få. Ta därför ansvar och fundera på vad du som kund egentligen vill ha, är det en stor mängd möten av varierande kvalitet eller är det en mindre mängd relevanta, kvalificerade möten?! Mitt tips är att gå inte in i ett samarbete utan att ha klargjort för leverantören vad det verkligen är ni har för förväntningar och mål. Se till att det görs professionellt och att du får fram vad era behov är. Vi på Adsensus arbetar med kvalitativa samtal för att det bidrar till bättre relationer. Därför arbetar vi inte heller med provision, just för att våra säljares incitament inte ska ligga i att jaga och boka irrelevanta möten. Vi vet att kvalificerade möten leder till bättre relationer mellan alla parter och att chansen för ett långsiktigt samarbete är mycket större genom det här sättet.  

 

Ladda nu ned vår prislista för mötesbokning


Fortsatt läsning

- Kom igång med mötesbokning

- När är kvantitet rätt tillvägagångssätt?

- Mötesbokare, anställa själv eller ta in experter?

- Vad kostar mötesbokning?

- Hur ser ett bra säljmanus ut och varför?

- Offertförfrågan

4 apr 2019

Tracking: