¨

Mötesbokning pris; hur mycket kostar mötesbokning?

Hur långt är ett snöre?

 

Borde inte frågan vara hur mycket kostar min affär eller kund mig? Vilken är poängen med mötet och därmed mötesbokningen om det inte för säljprocessen framåt?

Vi tror att mötet är centralt för att skapa den relation som krävs för försäljning business to business, åtminstone någorlunda komplex försäljning business to business. Då blir såklart även mötesbokning en oerhört viktig del i processen. Hur man går tillväga för att boka möten är såklart beroende av sammanhanget, men generellt tänker vi först och främst på telefonen som verktyg och därefter möjligen mail eller sociala kanaler.

 

Men tillbaka till priset för mötesbokning.

Låt oss resonera kring den och vad den för med sig;

Du har gjort din hemläxa och kommit fram till att den mest prioriterade aktiviteten i ert sälj är att skapa fler affärsmöjligheter. Sannolikt skulle du också vilja ha bättre affärsmöjligheter, säljare som presterar bättre i mötet med kund, större avtal osv, osv. Men först på agendan alltså fler affärsmöjligheter. Ett sätt att ta sig an det, och kanske det mest vanligt förekommande för snabba resultat är såklart mötesbokning. Rätt utfört är mötesbokning ett snabbt sätt att få rätt person i samma rum som en av era säljare. Priset för det är tämligen enkelt att sätta, upp med fingret i luften och släng ut en siffra - kostnaden däremot är lite mer komplex:

1) Mötesbokare Ett tar 5000 kronor per genomfört möte, med beslutsfattare på rätt nivå (enligt er överenskommelse), utifrån ett uttalat intresse och prioritering att diskutera er lösning.

2) Mötesbokare Två tar 3500 kronor per bokat möte med beslutsfattare på rätt nivå (enligt er överenskommelse) om beslutsfattaren accepterar mötet

3) Mötesbokare Tre tar 2000 spänn per bokat möte (punkt).

 

Är detta en förenklad bild av verkligheten? Ja!

Ser det ut såhär? Ja, i många fall!

Uppläggen mellan olika leverantörer skiljer sig kraftigt åt (och i exemplet ovan har vi inte ens blandat in tillkommande avgifter, de som tar betalt per timme, de som har fast ersättning eller de som har någon form av provisionsmodell - se hur dessa kan fungera genom att ladda ned får prislista).

 

Om vi leker med tanken att ni köper in tio möten av vardera leverantör ovan (och att jag dessutom tillåts raljera en aning) så kan resultatet tex bli att med:

1) Mötesbokare Ett blir kostnaden 50000 kronor plus resekostnader och utebliven alternativintäkt (om sådan finns) för tiden till, från och under mötet för att sitta i samma rum som tio beslutsfattare, på rätt typ av företag, med rätt mandat och ett prioriterat intresse (läs budget) för er lösning.

2) Mötesbokare Två blir kostnaden 35000 kronor plus tillägg för att sitta i samma rum som åtta beslutsfattare (två bokade av, det händer..), på rätt företag. I två av fallen var det intressant att ta en kopp kaffe och höra mer om er, men inte intressant inom överskådlig framtid att göra något mer med det, i övriga sex helt rätt.

3) Mötesbokare Tre blir kostnaden 20000 kronor plus tillägg för att sitta i samma rum som sex personer (två bokade av, för de kunde avgöra att mötet inte skulle bli givande för någon av er och två dök inte upp alls). Två av de sex hade inte mandat att ta beslut, men var trevliga att samtala med (och kanske kan hjälpa till med bokningen av rätt person framöver), ytterligare två hade mandat men utan prioritering och två var helt rätt.

 

 

 

Om ert snittordervärde är 25000 och ni stänger 20% av era affärer så går ni plus minus noll med Mötesbokare Ett, minus 5000 kronor med Mötesbokare Två och minus 10000 kronor på Mötesbokare Tre.

 

I räkneexemplet saknar vi såklart saker som hur trevligt bemötande man får, service mind, kompetens, förmåga att vara snabbrörliga och anpassningsbara mm. Men förhoppningsvis kan det illustrera svårigheten i att, på rak arm, svara på; “hur mycket kostar mötesbokning?”.

 

När jag ändå har er på tråden tänkte jag passa på att ge lite tips på hur ni kan resonera när ni väl bestämt er för att köpa in mötesbokning:

a) Sätt rätt förväntningar tillsammans både på antal möten och kvalitén på dem.

b) Se till att incitamenten för mötesbokning är rätt; betalar ni per bokat möte ligger incitamentet i att boka så många som möjligt på så kort tid som möjligt. Stämmer det med era övriga ambitioner (se räkneexemplet ovan tex)

c) Tänk på att den här kanalen är en direkt reflektion av ert varumärke utåt - låt rätt människor företräda er.

d) Ge hjälp till leverantör. Tänk på att ju bättre ni kan förmedla er, era värderingar och era tjänster till er leverantör desto bättre kan de förmedla det vidare.

e) Jobba mot ett högre mål. Se mötesbokning som en orsak till en effekt (en ledande aktivitet mot ett laggande mål), finns det likhetstecken dem emellan så blir resultatet av er inköpta mötesbokning det ni önskar.

Ladda nu ned vår prislista för mötesbokning

 


Fortsatt läsning:

- Process för att komma igång med mötesbokning

- Checklista för utvärdering av mötesbokningsleverantörer

- Be om offert på mötesbokningstjänster

22 mar 2019

Tracking: