¨

 

Mötesbokning i Stockholm, mötesbokning i Göteborg, mötesbokning i Malmö, mötesbokning i Sverige...

MÅNGA har kommit till oss med förfrågningar om mötesbokning i Stockholm, mötesbokning i Göteborg, mötesbokning i Malmö, mötesbokning i Sverige, mötesbokning i Norden och ja, mötesbokning i hela världen! Sedan 2006 har vi genomfört framgångsrika och misslyckade mötesbokningsprojekt och lärt oss både det ena och det andra om mötesbokning med hjälp av telefonen och kalla samtal och bemästrat konsten att boka kundbesök. Därmed har vi nu tillskansat oss erfarenheten och vet vilka som har mest- respektive minst nytta av mötesbokning redan vid första förfrågan. Detta delar vi med oss av i denna artikeln för att hjälpa de som funderar kring mötesbokning att komma till slutsats om det verkligen är mötesbokning som är rätt lösning för deras försäljning och marknadsföring.

 

Vad säger de som har MINST nytta av mötesbokning - och mest

 

Vad säger de som har MINST nytta av mötesbokning

“Jag vill bara ha mötet”

När du köper mötesbokning så köper aldrig bara mötet, utan egentligen aktiv, uppsökande bearbetning av en målgrupp - där det bokade mötet är en laggande effekt. Det du bör värdera högt är den informationen du förtjänar genom att etablera relationer med alla beslutsfattare som du knyter kontakt med, inte bara de som tackar ja till ett möte idag. Det finns många insikter att hämta bland de som inte är intresserade av- eller inte har behov av att träffas idag. Och det är i denna majoriteten som dina framtida affärer finns. Du ringer bara kallt första gången, sedan har du etablerat en relation och en vetskap om deras förutsättningar och inom vilken tidshorisont de kommer stå inför utmaningar som du kan hjälpa dem med. Behandla allt detta strukturkapital i ett CRM gemensamt med mötesbokaren så bygger du in långsiktiga värden i din målgrupp SAMT möjliggör för andra marknads- eller försäljningsaktiviteter.

 

“Vad kostar mötesbokning?”

En rimlig fråga på alla sätt och vis, och den kan vara helt rätt om du är ute efter att benchmark:a pris eller offerter från andra mötesbokare, men hoppa ned till citatet Vår avslutsfrekvens är X% under förra året, vår säljcykel är Y månader, från identifierad affärsmöjlighet till signerad ny kund samt vårt genomsnittliga ordervärde är Z.” så kommer du förstå att du redan bör ha svaret på vad det ska kosta.

 

“Vi vill ha så många möten som ni bara kan leverera”

Det borde du inte, för då kommer du få det. Den pengahungriga mötesbokaren kommer älska att höra detta och kommer erbjuda dig alla möten de kan leverera. Och vi vet att det är ytterst få som faktiskt behöver massa möten (läs Ökar mötesbokning faktiskt min försäljning) och ännu färre som faktiskt kan hantera det. Om du har gjort din hemläxa så vet du precis hur många möten ni behöver samt vilken kvalité de bör vara.

“Vi har testat flera mötesbokare”

Ajdå - och ni har inte varit helt nöjda med vad ni fått? Eller de har inte kunnat hålla rätt nivå långvarigt? Men ni är ändå helt säkra på att mötesbokning är rätt väg att gå för er försäljning och marknadsföring?

Mötesbokning med kalla samtal och besöksbokning med telefonen är inte rocket science, så har ni testat flera och inte varit nöjda så kanske inte felet ligger hos dem utan hos er? Reflektera över vad ni lärt er av respektive; vad gjorde de bra och vad fungerade samt vad fungerade inte. Gör detta innan ni gör samma misstag ytterligare en gång.

 

Vad säger de som har MEST nytta av mötesbokning?

“Vi VET att kommer vi till mötet så säljer vi”

Musik i den duktiga mötesbokarens öron - det värsta vi vet är när vi levererar bra möten med rätt beslutsfattare och allt tyder på att det finns en affärsmöjlighet MEN det förvaltas inte av säljaren som tar vid. Detta förstärks ofta av kommande två citat:

 

“Vi är duktiga i säljmötet”

Ja! För ni har tänkt igenom en struktur och en målsättning för det första säljmötet och ni har därmed en strategi för hur ni förvaltar ett första säljmöte, använder det för att identifiera behov och realisera affärsmöjligheten samt starta er försäljningsprocess.

 

“Vi har en välfungerande säljprocess från första mötet”

Så ni är duktiga i första säljmötet och har sedan en tydlig försäljningsprocess som är uppbyggd utifrån köpresan och som ni lotsar köparen igenom. Då kan vi som mötesbokare vara trygga i att ett bokat kundbesök antingen realiseras som affärsmöjlighet in i säljprocessen ELLER skickas tillbaka till marknadsbearbetningen efter första mötet genomförts.

 

Med dessa tre citat vet mötesbokaren att ni kommer förvalta värdet av det som mötesbokaren levererar, försäljningschefen är trygg i vilken ROI som förväntas på investeringen i mötesbokning och era kunder får bästa möjliga köpupplevelse igenom hela processen.

 

Effektiv försäljning handlar om att bemästra de fyra ledande nyckeltalen för proaktiv försäljning: avslutsfrekvens, säljcykel, genomsnittligt ordervärde samt antal affärsmöjligheter. För mötesbokning, i förhållande till antal affärsmöjligheter, bör du dels vara trygg i er struktur och process för att genomföra möten, dels veta hur du definierar en affärsmöjlighet. Dessutom i förhållandet mellan de två; hur många möten behöver du gå på för att identifiera en affärsmöjlighet och omedelbart starta din försäljningsprocess:

“Vi vet vår kvot för förhållandet mellan möten och identifierad affärsmöjlighet”.

Du bör också vara helt trygg i att antalet affärsmöjligheter är er STÖRSTA utmaning. Det vill säga bör ni ha koll på

 

“Vår avslutsfrekvens var X% under förra året, vår säljcykel är Y månader från identifierad affärsmöjlighet till signerad ny kund samt vårt genomsnittliga ordervärde är Z kr.

Har du dessa klara för dig har du dessutom svaret på frågan vad mötesbokning är värd för dig och hur mycket du har råd att betala per möte respektive affärsmöjlighet.

 

“Vi hinner inte bearbeta marknaden själva”

Trots sucken som ofta kommer tillsammans med citatet så säger detta att ni har förstått att aktiv marknadsbearbetning är viktig och ni har troligtvis ett bra tillflöde av inkommande affärsmöjligheter. Det du beskriver är symptomatiskt för att er befintliga säljorganisation är fullbelagda med att stänga affärer och då kan en mötesbokare komma in och specialisera sig på de tidigare delarna av säljprocessen och den befintliga organisationen på de senare delarna - match made in heaven!

 

“Vi får inte in tillräckligt med leads för vi är inte välkända på marknaden”

Synd, men det är också en av de vanligaste förekommande utmaningarna för bolag. Att ett överflöd av relevanta affärsmöjligheter bara ramlar in är en önskedröm som kanske aldrig kommer uppnås för de flesta. Mötesbokning riktas smartast mot de kundämnen som tros komma utgöra de viktigaste affärerna för er. Men glöm heller inte bort att mötesbokning med telefon och kalla samtal är ett verktyg för att bearbeta- och göra sig känd på marknaden. Men det finns också många andra verktyg för att beröra den stora massan av kundämnen (öka din förståelse för detta genom att läsa om hur du definierar din/a marknad/er).

 

“Hur kan ni komplettera vårt marknadsarbete?”

Nu tänker du helt rätt! Mötesbokning är ett verktyg och fler bör användas - anpassat efter målgruppen/erna.

 

“Hur gör ni [process/metod]”

Bra fråga, svar här!

 

Förstår ni verkligen vad vi gör och kan kommunicera detta”

Bra fråga, svar här!

 

“När kan ni komma igång - lyfta lur samt när kommer första mötet” -  

Bra fråga, svar här!

 

Varningsklockor - kräver ytterligare reflektion:

Halvrätta citat

“Vi vill ha få, bra möten” -

Ja, men du bör reflektera och vara tydlig för mötesbokare vad som utgör ett bra möte? Läs om varför kvalité är viktigare än kvantitet inom mötesbokning.


“Vi behöver komma ut och träffa marknaden”

Detta är till synes en bra kommentar och absolut något som mötesbokningar passar för, men tänk då på dina förväntningar då detta snarare är en marknadsanalys och inte en försäljningsaktivitet.

 

“Vad kan ni garantera för resultat”

Rimlig, logisk fråga på alla sätt och vis, som en informerade köpare bör ställa. Svaret på frågan är “Aktivitetsnivå”, resultatet beror på ditt budskap.

 

“Vad kostar det”

Flera svar på frågan: vad kostar mötesbokning, prislista samt offertförfrågan.

 

“Hur vet jag att jag får affärer på detta?”

Det ska du veta utifrån din verksamhet. Gör du inte det så är detta en investering som du inte vet hur du räknar hem. Låt oss hjälpa dig förstå hur det hänger ihop, börja läs hur ökar jag min försäljning och hör av dig!

 

Ladda ned Checklista för utvärdering av mötesbokningsleverantörer.pdf


Fortsatt läsning

- Fungerar kalla samtal fortfarande?

- Köpa mötesbokning, vad kan jag förvänta mig?

- Mötesbokare, anställa själv eller ta in experter?

- Vad kostar mötesbokning?

8 apr 2019

Tracking: